سلام

حقیقتش، این وبلاگ رو برای  پرژه دانشگاه، باز کردم.  تشویقی برای شروع به کار خدم شد و هم مرجعی برای جواب سوالم.  با وجود سایتهای معتبر و تخصصی خارجی و ایرانی، جایی برای چنین ادعایی نیست. ولی گاهی اوقات، اثری که یک درس خصوصی و چند نفره داره، یک کلاس عمومی، نخواهد داشت.

هر کسی برای خودش در آموختن و آموزاندن، راه و روشی داره. روشی که من انتخاب کردم:

گام اول، ذکر چند مرجع است. یعنی چند سایت، کتاب و سی‌دی آموزشی در این رشته رو معرفی می‌کنم. این مراجع، به طور کلی می‌تونند شروع و استرات خوبی برای ما باشند. در راهی که دیگران رفتند، تجربه کردند و مطمئن هست، حرکت می‌کنیم.

گام دوم، معرفی یک کتاب، به عنوان مدار اصلی درس، است. یعنی ما، حول همین کتاب و طبق فصول و ابوابش، پیش میریم. از مطالب خوبش استفاده کرده و اگر کم و کاستی داشت، با هم کاملش می‌کنیم.

گام سوم، مطالعه و تحقیق شما.

گام چهارم، ممکنه در ضمن مطالعه، براتون سوالهایی پیش بیاد، که من در خدمتتون هستم. البته فکر نکنم به راحتی و حاضر و آماده، بشه جواب سوالی رو ازم بگیرید. اگر برای اولین باره که با این مساله روبرو میشید، شما رو راهنمایی میکنم به منابعی که در دسترس  است. اگر قبلا اونو خوندید و فراموش کردید، سعی می‌کنم یادآوری کنم. با این کار، خود شما، جواب سوالتون رو به دست میارید و لذتی که میبرید، بیشتر از خوردن یک غذای کنسروی و آماده است. بله، اگر در نهایت، متوجه پاسخ نشدید یا اشتباهی در ضمن کار به وجود اومد، ...

داخل پرانتز: این کار، چون از راه دور و غیر حضوری است، خسته کننده، طولانی و گاهی اوقات ناامید کننده میشه. تنها چیزی که می‌تونه در این مواقع به یاری شما بیاد، فراموش نکردن هدف اصلی، و صبر و استقامت است. پس با نام خدا، آستین همت، بالا زده و شروع می‌کنیم.

چند مرجع (سایت) :
 
ایران JavaScript: فارسی. از سایت‌های فارسی زبان که تخصصا درباره این زبان، فعالیت می‌کند. قسمتی از آن به آموزش، و قسمتی به بیان مثال، می‌پردازه.
 
استاد آنلاین: فارسی. علوم مختلف رایانه‌ای را به شما آموزش می‌دهد که جاوا یکی از آنهاست.
 •
Learn JavaScript: انگلیسی. سایت w3schools ، مرجع بسیار جامع و جالبی است برای بسیاری از علوم رایانه‌ای. یکی از امکانات جالب آن، ایجاد محیطی برای تمرین آنلاین است. یعنی در همین سایت، می‌توانید هر درسی را تمرین، اجراء و نتیجه آنرا ببینید.
 •
JS Workshop: انگلیسی. یک مخزن عالی با مقادیر زیادی اسکریپت و مسالهای فراوان برای یادگیری جاوا اسکریپت.
 •
Pagere Source: انگلیسی. هرآنچه را که برای طراحی وب، لازم است، در چند بخش، به شما آموزش میدهد.
1- HTML Tutorials
2- JavaScript Tutorials
3- DHTML/Style Sheets
4- CGI/Perl
5- Web Design Articles
در هر بخش، با مسائل طبقه بندی شده روبرو می‌شوید.

به امید دیدار
خدانگهدار