اولین دستور

سلام

انواع تگ:
1. تگ ساده. بعضی از انواع تگ، یک قسمتی هستند؛ مانند تگ خط (لاین) = <hr>.
2. تگ مرکّب. تگهایی که از دو قسمت شروع و پایان، ساخته شده‌اند؛ مانند تگ خط و متن = <Font></Font>. اکثر تگها، به این شکل هستند. این نوع تگ هم به دو دسته تقسیم می‌شود.
1. تگی که می‌توان انتهای آنرا ننوشت؛ به اصطلاح، آنرا باز بگذاریم. مانند تگ پاراگراف = <p>
2. تگی که باید انتهای آن مشخص و بسته شود. مانند تگ اسکریپت = <Script></Script>

داخل پرانتز: چون این تقسیم بندی، جدید و تجربی است، ممکن است جامع و دافع نباشد، و بشود بهتر از این تعریف کرد.

متوجه شدیم که تگ جاوا اسکریپت، از نوعی است که باید ابتداء و انتهای آن مشخص شود. ابتداء تگ جاوا را به این شکل <Script> می‌نویسیم و انتهایش را به این صورت <Script/>. دستورات جاوا هم ما بین این دو تگ نوشته می‌شود.

اکسپلورر، با دیدن تگ اسکریپت، متوجه می‌شود که این یک دستور برنامه نویسی است و نباید آنرا نشان دهد و فقط آنرا اجرا می‌کند. ولی اگر این تگ را ننویسیم، یا اشتباه بنویسیم، دستورمان اجرا نشده و هر چه نوشته‌ایم، در صفحه وب، نمایش داده می‌شود.
 

اولین دستور:

حالا می‌خواهیم اولین دستور جاوا اسکریپت را بنویسیم. اولین چیزی که با هم تمرین می‌کنیم، دستور پیام (alert) است. ابتداء یک تگ کامل اسکریپت را نوشته؛ و بعد داخل آن بنویسید: alert ("سلام")

<Script>
alert ("
سلام
")
</Script>

بعد از ذخیره کردن، آنرا اجرا کنید. یک کادر، نمایش داده می‌شود که بر روی آن نوشته: سلام. این اولین سلام، از طرف جاوا اسکریپت به شماست؛ و شاید از طرف دنیای برنامه نویسی. حتما متوجه شده‌اید که کلمه سلام، به عنوان مثال بود و شما می‌توانید هر متن کوتاه یا بلندی را جایگزین آن کنید.

تذکر: در برنامه نویسی، به کوچک و بزرگ بودن حروف، دقت کنید.
 

پرسش و پاسخ:

?پرسش
سلام. خسته نباشید. می‌خواستم بدونم که دستورهای جاوا ، در قسمت بدنه هم به کار میره یا فقط در قسمت سر هستش. و اگر میشه استفاده کرد می‌خوام بدونم چه تعدادی از دستورهای جاوا میشه در یه صفحه وب استفاده کرد. ممنون میشم.

 • پاسخ
1. معمولا قسمت سر، برای نوشتن کُدهای مختلف، مانند جاوا، و قسمت بدنه، برای نوشتن متن، به کار می‌رود. برای اشتباه نشدن و دسترسی آسان، بهتر است شما هم همین کار را کنید؛ اما در اکثر اوقات، الزامی برای این کار نیست. البته گاهی در برنامه نویسی، مواردی پیش آمده که باید در قسمت بدنه، دستور جاوا را می‌نوشتم.
2. ظاهرا که محدودیتی در تعداد دستورات جاوا، وجود ندارد.
 

واژه نامه:

پارامتر (Parameter): مقداری که برای تگ، نوشته می‌شود. مثلا برای تگ خط، معیّن می‌کنیم که از چه نوعی، به چه اندازه‌ای و چه رنگی باشد. مثال: کلمه ‍Color، در تگ Font، پارامتری است که رنگ متن را مشخص می‌کند.

<Font  color="#0000FF">

پارامتر را شاید بتوان این گونه تعریف کرد که قید حالت است برای تگ. تگ اسکریپت، هم دارای پارامترهایی است که در جلسه بعد به آن، می‌پردازیم.
 

معرفی کتاب:

 • نام: خود آموز جاوا اسکریپت در 24 ساعت
Teach yourself Java Script in 24 hours
نویسنده: مایکل مانکر
مترجم: مهندس علی ناصح
ناشر: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
نوبت چاپ: اول
قیمت: 3300 تومان
تلفن: 2090001 الی 5
پایگاه اینترنتی: http://www.jsworkshop.com
این سایت، دارای نکات آموزنده و جالب در علوم مختلف طراحی وب، بالاخص جاوا اسکریپت می‌باشد. می‌توانید مثالهای کتاب را در این
آدرس با توضیح دیده و از این آدرس دانلود کنید.

 • نام:خود آموز سریع جاوا اسکریپت
Java Script For The World Wide Web 2003
نویسندگان: تام نگرینو و دوری اسمیت
مترجم: مهندس حمید رضا ذوقی
انتشارات: ذوقی
نوبت چاپ: اول
قیمت: 3950 تومان
پایگاه اینترنتی:
http://www.javascriptworld.com
در این پایگاه، علاوه بر مثالهای کتاب، پایگاه‌های کمکی برای زبانهای وب، نیز معرفی شده است.می‌توانید مثالهای کتاب را در این آدرس با توضیح دیده و از این آدرس دانلود کنید.

به امید دیدار
خدانگهدار