جلسه هفدهم

موس و صفحه کلید

موس و صفحه کلید، به عنوان گیرندههای رایانه هستند که به وسیله آنها مطالب را وارد می‌کنیم. مثلا برای نوشتن این متن، از صفحه کلید استفاده کردم. حرف ت را فشردم، تا در این صفحه، نوشته شد. البته میان فشردن کلید و نوشته شدن در صفحه - که بلافاصله انجام می‌شود - عملیاتی انجام می‌گردد که از دید ما پنهان است.

هر کلید، یک کد عددی دارد که با فشرده شدن، از صفحه کلید به بخش مربوطه در رایانه، فرستاده می‌شود. آنجا بعد از پردازش، تبدیل به حرف معادل آن کد شده، و در متن، نمایش داده می‌شود. اگر این روند را خوب درک کنیم، می‌توانیم بدون استفاده از صفحه کلید، تایپ کنیم؛ فقط کافی است بدانیم که دستورات لازم آن چیست.
 

استخراج کُد کلید (Key Code)

 • صفحه کلید

استخراج کُد کلید (Key Code)، کار راحتی است. در زبان جاوا اسکریپت، برای به دست آوردن آن، از این دستور استفاده می‌شود: «window.event.keyCode»

تمرین

برنامه‌ای بنویسیم که کد هر کلید را در یک جعبه متن، نشان دهد.

//***صفحه کلید
function funKeyCode(){
    var key = window.event.keyCode;
    inCode.value = key;
}
document.onkeypress=funKeyCode; // تنظیم رویداد

در قسمت بدنه، جعبه متنی قرار دهید که محل نمایش کد باشد.

<input name="inCode" type="text" value="" size="5" readonly>

کد هر کلیدی را که فشار دهید، اینجا نوشته می‌شود:


 • موس

موس نیز مانند صفحه کلید عمل می‌کند؛ منتها دارای کلیدهای کمتری است. از این کد «window.event.button» می‌توانید برای استخراج کد کلید موس، استفاده کنید.

تمرین

برنامه‌ای بنویسیم که کد هر کلید را در یک جعبه متن، نشان دهد.

//***کلیک موس
function funClick()
{
    if (document.all)
    {
        if (window.event.button)
        {
            inButton.value = window.event.button;
        return false;
        }
    }
}
document.onmousedown=funClick; // تنظیم رویداد

در قسمت بدنه، جعبه متنی قرار دهید که محل نمایش کد باشد.

<input name="inButton" type="text" value="" size="5" readonly>

کُد کلیک موس :

ادامه دارد ...

به امید دیدار
خدانگهدار

نظرات 2 + ارسال نظر
حسن چهارشنبه 25 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:31 ق.ظ http://shekoohi.blogsky.com

ای مردم این شیما دززززززززززززززززده اون اسم بلاگ من رو دزدیده
خب از این موضوع میگذریم بازدید کننده هم که کم داری
راستی به وبلاگ من هم سر بزن
ضرر نمی کنی

بانمک یکشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 07:10 ب.ظ http://www.banamak.blogsky.com

سلام
من تو صفحه اصلی وبت برات پیام گذاشتم وگفتم که تازه اول راه هستی ولی با دیدن این صفحه مربوط به جاوا حرف خودم را پس گرفتم وصراحتا عذرخواهی میکنم .
اطلاعات من در مورد جاوا خیلی کمه ومیشه گفت تقریبا صفره
به کمک شما احتیاج دارم تا دراین راه موفق بشوم
اگرکد لینک خودت را به من بدی آنرا دروبم قرارمیدم
البته بااجازه خود شماشیما خانم
یاری ام کن
دستم بگرفتو پابه پا بردتا شیوه ی..........
پیروز باشی
ارادتمند :مهدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد